Het verhaal van Bastiaan, operationeel manager
'Samen iets voor elkaar krijgen, daar krijg ik het warm van' Na jaren te hebben gewerkt in de commerciële IT-sector, realiseerde Bastiaan zich dat hij meer…
De verschillende scenario´s voor de Brexit zijn telkens met klantgroepen gespiegeld.
Marleen en haar team hebben daarna gelijk de eerste aanvragen beoordeeld. Marleen: ‘Ik had niet willen missen om het Brexitproces zo direct mee te maken. Het is zo´n bijzondere nieuwe situatie waarvoor veel ontwikkeld moest worden om het goed te laten verlopen. Ik besliste op aanvragen en was begeleider van enkele behandelaren die eenvoudige zaken afdoen. Samen met mijn team behandelde ik de ingewikkelde zaken, afwijzingen en bezwaarschriften.’
‘De opdracht voor de IND was om de aanvragen van 45.000 in Nederland verblijvende Britten te behandelen. Het onderwerp kreeg veel aandacht in de media. Dat maakt het interessant, maar had op ons werk geen invloed. De aanvragen liepen ook dan gewoon door. Als team hebben we het Brexitnieuws op de voet gevolgd en hadden we verschillende scenario´s klaarliggen. Deze zijn telkens met klantgroepen gespiegeld.’
‘In mijn werk had ik veel rechtstreeks contact met de Britten. Vaak heb je gegevens of extra informatie nodig en dan is bellen het snelst. Ook belden ze ons zelf vaak met de vraag wat ze moeten doen. Over het algemeen was iedereen erg blij met de manier waarop wij de aanvragen oppakten. Nederland was het eerste land dat begon met het uitreiken van verblijfsvergunningen aan Britten. Dat wisten ze en waardeerden ze. En als ik ze niet kon helpen, probeerde ik toch een oplossing te vinden, dat werd gewaardeerd.’
‘Het Brexit-project in Almere is inmiddels afgelopen. Ik heb in deze twee jaar veel geleerd, over de Brexit maar ook over andere werksoorten. Het beeld bestaat dat de IND vooral asiel doet, dat is zeker niet zo. Asiel is maar een klein onderdeel.’
‘We hebben echt het verschil kunnen maken. Ik merkte dat sommige Britten bang waren of ze wel aan de voorwaarden voldeden. Op het moment dat ze dan een vergunning kregen, belden ze nog speciaal op om te zeggen dat ze blij waren. Iemand vertelde me dat ze had zitten huilen toen ze het pasje kreeg. Ook kreeg ik de uitnodiging van iemand die een sapbar had om een sapje te komen halen als ik in de buurt ben. Voor deze mensen doe je het, je kunt ze echt helpen. Natuurlijk hebben we ook mensen moeten afwijzen, maar de meesten kregen een vergunning. De Brexit is zoiets unieks, daardoor wist niemand wat we moesten verwachten. Hoe we met de Brexit zijn omgegaan, daar kunnen we trots op zijn. De waardering van de Britten maakte het werk echt leuk.’
'Samen iets voor elkaar krijgen, daar krijg ik het warm van' Na jaren te hebben gewerkt in de commerciële IT-sector, realiseerde Bastiaan zich dat hij meer…
‘Veiligheid zit vaak in de kleinste details’ Talander werkt al twintig jaar in de veiligheidsbranche en is in zijn vrije tijd ook nog eens…
'Zelfs de kleine successen kunnen bijzonder waardevol zijn' Al vijf jaar werkt Laura aan het loket in Zwolle bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).…