Portaal Zakelijk

Laatste update: 11 november 2024

In Portaal Zakelijk kunt u als zakelijke klant van de IND aanvragen indienen en beheren. Lees welke diensten in Portaal Zakelijk beschikbaar zijn en wat u nodig hebt om in te loggen.

Log in 

Inloggen Portaal Zakelijk

eHerkenning nodig

U hebt eHerkenning niveau 3 (EH3) of hoger nodig om in te loggen bij Portaal Zakelijk. Lees op eHerkenning.nl hoe u dit aanvraagt. Na de aanvraag kunt u meestal binnen een paar dagen inloggen. 

Machtigen

Wilt u dat een andere partij (intermediair) namens uw organisatie zaken regelt in Portaal Zakelijk? Dit kan met een ketenmachtiging. De ketenmachtiging regelt u of uw intermediair bij de leverancier van eHerkenning. De beheerder van eHerkenning binnen uw organisatie kan u daarbij helpen. Lees meer over een ketenmachtiging regelen op eHerkenning.nl.

Ketenmachtiging verplicht sinds 4 november 2024 

Sinds 4 november 2024 kunnen intermediairs alleen nog inloggen met een ketenmachtiging. Een machtiging van de IND zelf is niet meer geldig. Lees ook onze veelgestelde vragen over eHerkenning en machtigingen voor Portaal Zakelijk.

Diensten Portaal Zakelijk

Portaal Zakelijk is op dit moment alleen beschikbaar voor erkend referenten en hun gemachtigde intermediairs. Het gaat om de volgende online diensten: 

  • aanvragen indienen;
    U ziet alleen de aanvragen die u kunt indienen voor uw werknemers. Andere aanvragen, zoals een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, moet uw werknemer zelf aanvragen. Uw werknemers kunnen zelf in Mijn IND zien welke aanvragen zij kunnen indienen in hun situatie.
  • status lopende aanvragen bekijken;
  • werknemers aanmelden of afmelden; 
  • wijziging in situatie van werknemer of erkend referent melden;
  • accountinformatie bekijken; 
  • dossierstukken bekijken.

De IND ververst de informatie in het portaal 1 keer per dag.

Melden technische problemen

Hebt u inlogproblemen of zijn er technische storingen in Portaal Zakelijk? Controleer eerst of de problemen liggen aan uw internetprovider of aan de leverancier van uw eHerkenning. Is dat niet zo? Kijk dan of de oplossing van uw probleem staat in veelgestelde vragen en antwoorden over Portaal Zakelijk.

Blijft u technische problemen houden? Stuur dan een e-mail naar Team Zakelijk met de volgende gegevens:

  • beeldschermafdruk van de foutmelding waarop ook het internetadres te zien is;
  • KVK-nummer;
  • datum en precieze tijd van de foutmelding;
  • korte omschrijving van het probleem of de storing.

Na ontvangst van uw e-mail beoordeelt de IND uw melding.

Zie ook