Het verhaal van Bastiaan, operationeel manager
'Samen iets voor elkaar krijgen, daar krijg ik het warm van' Na jaren te hebben gewerkt in de commerciële IT-sector, realiseerde Bastiaan zich dat hij meer…
We zijn ons bewust van de impact van de beslissing op iemands leven en toekomst.
Wat doet de IND? Beslismedewerker Nienke vertelt. ‘Wij nemen uiteindelijk de beslissingen op de naturalisatieverzoeken’, zegt Nienke. ‘Maar de verzoeken worden ingediend bij de gemeenten, die eigenlijk de ‘toegangspoort’ zijn. Zij doen de eerste screening en bekijken op hoofdlijnen of iemand wel of geen Nederlander kan worden. Vervolgens sturen de gemeenten het verzoek met de benodigde documenten door naar de IND. Een behandelaar van de IND behandelt het verzoek en neemt een beslissing.’
‘Die beslissing wordt zorgvuldig genomen’, vervolgt Nienke. ‘We zijn ons bewust van de impact van de beslissing op iemands leven en toekomst. Ik kan een verzoek dan ook alleen maar afwijzen als ik de wet heb gevolgd en het aan mezelf en de klant volledig kan uitleggen en verantwoorden. Bij twijfel bespreken we het in het team. Ons uitgangspunt is dat iemand recht heeft op het Nederlanderschap als hij een verzoek indient. Als blijkt dat dat niet zo is, wijzen we het verzoek af.’
Nienke: ‘En zelfs dan krijgt de klant eerst een voornemen tot afwijzen en niet meteen de definitieve beslissing. Regelmatig krijg ik klanten aan de lijn. Ik leg ze zo duidelijk mogelijk uit waarom zij in deze situatie geen Nederlander kunnen worden. Want hoezeer ik iedereen die kroon op het verblijf gun, ze moeten daar wel recht op hebben. Gelukkig kunnen de meeste verzoekers Nederlander worden. Wij sturen dan een voordrachtsbrief om de klant voor te dragen voor het koninklijk besluit dat door de koning wordt ondertekend. De gemeenten zorgen ervoor dat dit besluit tijdens een naturalisatieceremonie wordt uitgereikt. Daarmee wordt iemand officieel Nederlander.’
‘We hebben veel contact met de gemeenten die de klanten vooral aan het begin en aan het eind van het traject persoonlijk spreken. De IND is bij naturalisatie eigenlijk een soort ‘tussenstation’. Dit is anders bij aanvragen voor een verblijfsvergunning waar de beslissing van de IND het ‘eindstation’ is. Maar wanneer de beslissing ook valt, deze blijft bepalend voor mensenlevens. Dat ik met mijn werk kan bijdragen aan een belangrijk maatschappelijk thema, maakt dat ik mijn werk graag doe.’
‘Ook leuk vind ik dat ons werk geregeld verandert door de actualiteit. Onlangs is bijvoorbeeld besloten dat de documenteneis vervalt bij naturalisatie van de zogenaamde RANOV-vergunninghouders. We zijn nu druk bezig de organisatie zo in te richten dat we de naturalisatieverzoeken van deze klanten efficiënt kunnen behandelen. Dat gaat ons lukken. Net zoals het ons lukt om onze andere klanten op tijd een beslissing te geven op hun naturalisatieverzoek. We doen het nu zelfs steeds vaker ruim binnen de tijd die we er officieel voor krijgen!’
'Samen iets voor elkaar krijgen, daar krijg ik het warm van' Na jaren te hebben gewerkt in de commerciële IT-sector, realiseerde Bastiaan zich dat hij meer…
‘Veiligheid zit vaak in de kleinste details’ Talander werkt al twintig jaar in de veiligheidsbranche en is in zijn vrije tijd ook nog eens…
'Zelfs de kleine successen kunnen bijzonder waardevol zijn' Al vijf jaar werkt Laura aan het loket in Zwolle bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).…