De IND is te laat met beslissen
Beslistermijn
De beslistermijn is voor elke aanvraag anders. In de ontvangstbevestiging die u van de IND hebt gekregen, staat wanneer de IND een beslissing neemt.
Beslistermijn verlengen
Soms verlengen we de beslistermijn. Dit betekent dat het langer duurt voordat u een beslissing krijgt van de IND. Dit gebeurt bijvoorbeeld als de IND meer informatie van u nodig heeft. Of wanneer de IND zelf extra onderzoek moet doen. U krijgt bericht van de IND als wij de beslistermijn verlengen. De periode van verlenging tellen we op bij de wettelijke beslistermijn.
Beslistermijn voorbij
Is de beslistermijn van uw aanvraag of bezwaar voorbij? En hebt u nog geen beslissing van de IND ontvangen? Dan kunt u ons in gebreke stellen.
IND in gebreke stellen
In gebreke stellen betekent dat u de IND vraagt om binnen 2 weken alsnog een beslissing te nemen. Wilt u de IND in gebreke stellen? Gebruik dan het volgende formulier:
U kunt ook iemand anders vragen om de IND voor u in gebreke te stellen. U moet deze persoon dan machtigen. Dit doet u in het formulier.
Postadres
Stuur de ingebrekestelling en de eventuele machtiging naar het volgende adres:
Immigratie- en Naturalisatiedienst
Postbus 14
9560 AA TER APEL
Veilig mailen
U kunt het formulier en de eventuele machtiging ook veilig mailen naar ons. Hebt u een zaaknummer of een v-nummer? Zet het zaaknummer of v-nummer in het onderwerp van uw mail.
Beroep bij de rechtbank
Heeft de IND niet binnen 2 weken na de ingebrekestelling beslist op uw aanvraag of bezwaarschrift? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechter. De rechter bepaalt wanneer de IND alsnog moet beslissen. Heeft de IND niet beslist binnen die periode? Dan krijgt de IND van de rechter een dwangsom. Dat is een geldbedrag dat de IND u moet betalen.